-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4699 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به ممنوعيت تفتيش عقايد، در كجا مصالح جامعه بر مصالح فرد مقدم است؟
اگر كسي در آيات و رواياتي كه پيرامون حرمت تجسس وارد شده است، بينديشد، ميبيند اين راز داري مربوط به اسرار و جستجوي عيبهاي فردي انسانها است و ربطي به امور اجتماعي ندارد، ولي اگر عمل او مربوط به امور اجتماعي باشد، نميتوان از اسرار و پنهانكاريهاي مردم چشمپوشي كرد، زيرا مصالح جامعه در اينجا نيز بر فرد مقدم است و گرنه جامعه ممكن است با خطر جدي مواجه گردد.
البته مقررات و قوانين اسلامي از تجسس و آگاهي پيدا كردن از عيبهاي نهاني مردم و حتي از عيب و آشكار ساختن نقاط ضعف برادران ديني به شدت نهي ميكند، ولي اين در صورتي است كه مربوط به اسرار شخصي افراد باشد در اين صورت اسلام، از جاسوسي خبرچيني و محاصره و تفتيش خانههاي مردم براي اثبات جرم منع كرده است، ولي اگر مربوط به مصالح جامعه باشد در اين صورت نهتنها اسلام از تحقيق و تفتيش درباره افراد منع نكرده است، بلكه به دولت اسلامي اجازه داده است اطلاعات صحيحي از اوضاع مملكت توسط افراد باتقوا و كار آزموده بهدست آورد و اين اطلاعات را در اختيار حاكم اسلامي قرار بدهد، تا حاكم از تمام اخبار بزرگ و كوچك كشور اسلامي اطلاع پيدا كند و برنامههاي خود را با توجه به آن اطلاعات تنظيم نمايد و كاملاً از رفتار فرماندهان و مأموران خود در جريان باشد تا به موقع جلو توطئه و نقشههاي خائنانه آنها را بگيرد و بدين وسيله كشور را از خطر نابودي حفظ كند و اين موضوعي است كه عقل سليم آن را ميپذيرد و تدبير صحيح و حسن عمل سياسي آن را ايجاب ميكند.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.